Technologie
High-power, groot in capaciteit & volledig groen
High-power, groot in capaciteit & volledig groen
Wij leveren groene energie waar en wanneer dan ook. De Watermeln-waterstofaggregaatoplossing bestaat uit twee componenten: de WM-200 unit en externe waterstoftanks.
De Watermeln 200 is een innovatief aggregaat dat werkt op basis van chemische reacties, wat betekent dat er geen verbranding plaatsvindt. De brandstofcel zet waterstof om in elektriciteit en warmte via een chemisch proces, terwijl de batterij zorgt voor de levering van piekvermogen en een optimale balans tussen vraag en aanbod.
Onze waterstoftanks slaan waterstofgas op hoge druk op, waardoor er veel meer gas in één kubieke meter past. De waterstof wordt geproduceerd door water te splitsen in zuurstof en waterstof met behulp van elektriciteit afkomstig van regionale hernieuwbare energiebronnen zoals wind of zon.
Zo realiseren we niet alleen emissievrije stroom op locatie, maar is de hele keten duurzaam en vrij van uitstoot.
De mobiele waterstof aggregaat op basis van brandstofcel- en batterijtechnologie. De unit kan in 3 bedrijfsmodus draaien: stand-alone off-grid, netgekoppeld of aan een extra batterij voor peak load.
Elke Watermeln unit wordt standaard geleverd met een of meerdere waterstoftanks.
Waterstofgas (H2) is een veelbelovende en milieuvriendelijke energiedrager met diverse toepassingen, zoals brandstof voor voertuigen, elektriciteitsopslag en industriële processen. Een van de meest gebruikte methoden om waterstof te produceren, is elektrolyse, gevolgd door opslag onder hoge druk. We leggen het stap voor stap uit:
Deze bron raakt niet uitgeput, veroorzaakt minimale vervuiling en vermindert de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Door waterstof te produceren uit deze duurzame bron vergroten we de capaciteit van duurzame energieproductie, lossen we problemen van overproductie op en voorzien we afgelegen gebieden van groene stroom die voorheen buiten bereik lagen.
Elektrolyse is een chemisch proces waarbij water (H2O) wordt gesplitst in waterstofgas (H2) en zuurstofgas (O2) met behulp van elektrische stroom. Dit proces vindt plaats in een elektrolysecel, waarin water wordt ondergedompeld en twee elektroden worden geplaatst, meestal gemaakt van platina of andere katalytische materialen.
Na de productie via elektrolyse moet waterstof worden opgeslagen voor toekomstig gebruik. Een veelvoorkomende methode voor waterstofopslag is op hoge druk. Het samengeperste waterstofgas wordt bewaard in speciale tanks die ontworpen zijn om de hoge druk te weerstaan. Meestal worden drukniveaus bereikt van 350 tot 700 bar (5.000 tot 10.000 psi), afhankelijk van de specifieke toepassing. In ons geval maken we gebruik van tanks met 300 of 500 bar.
Het opgeslagen waterstofgas kan worden vervoerd naar locaties waar het nodig is, bijvoorbeeld bij bouwplaatsen of festivals. Bij gebruik wordt het waterstofgas vrijgegeven uit de tanks, gedistribueerd en omgezet in elektriciteit en warmte door ons brandstofcel systeem.
Na het invullen van het formulier neemt het Watermeln team zo snel mogelijk contact met u op.
Vind hier de veelgestelde vragen over Watermeln en onze producten
Waar kan ik de algemene voorwaarden vinden?
De algemene voorwaarden kunnen via deze link geraadpleegd worden, daarnaast zijn de voorwaarden ook gedeponeerd bij de KVK; Watermeln B.V.
Is de oplossing van Watermeln duurder dan een (hybride) diesel generator?
Dat hangt af van het project, de looptijd, de energiebehoefte en de marktprijs voor waterstof. Over het algemeen geldt: hoe meer energie er wordt verbruikt, hoe lager het prijsverschil. Dit komt doordat ons systeem efficiënter is, waardoor de kosten per kWh lager zijn. Omdat de brandstofceltechnologie nieuw is, is de huurprijs momenteel hoger. Als je beide kosten combineert tot een total cost of operations (TCOP), kunnen we in de meeste gevallen concurreren met hybride diesel generatoren.
Hoe werkt het prijsmodel van Watermeln?
Energie op zich is al complex genoeg, daarom hebben we ons prijsmodel vereenvoudigd.
De kosten zijn opgebouwd in twee componenten
Het servicetarief omvat: huur, installatie, transport en online monitoring (incl. gebruikerstoegang)
Het gebruikstarief omvat: waterstofgas en transport.
Wat is niet inbegrepen?
Voldoet de Watermeln unit aan de benodigde certificering en standaarden?
De Watermeln unit is CE gekeurd door een onafhankelijke partij en voldoet daarbij aan de behorende NEN & ISO standaarden. Ook voldoet het aan de Europese ATEX richtlijnen en is er een explosief veiligheidsonderzoek en documentatie opgesteld.
Heeft een waterstof generator dezelfde veiligheidseisen als een diesel generator?
Anders dan een diesel generator werkt de Watermeln 200 volgens een chemische reactie, in plaats van een oxidatiereactie (verbranding). Daarom is de huidige milieuregelgeving voor "Stookinstallaties" hier niet van toepassing.
De dienst die wij leveren is altijd van tijdelijke aard en wordt daarom niet beschouwd als een "inrichting". Hierdoor valt het niet onder het Besluit Activiteiten Leefomgeving (BAL) en Besluit Omgevingsrecht (BOR).
De levering en installatie van de H2-gasflessen moet voldoen aan de PGS 15 richtlijnen. Zolang het totale waterstofgas flessen systeem <1 ton H2 bevat en direct op het systeem aangesloten blijft, zijn deze activiteiten niet vergunningplichtig. Een officiële kennisgeving (meldingsplicht) > 4 weken voorafgaand aan de waterstof activiteiten aan het bevoegd gezag is wel vereist. Bepaalde plaatselijke voorschriften kunnen eventueel van toepassing zijn. Wij raden dan ook aan om dit te melden en te bespreken met de lokale milieu- en veiligheidsautoriteiten.
Welke veiligheidseisen moet ik in acht nemen?
Het totale systeem volgt de richtlijnen van PGS 15 en ATEX, waarin o.a. staat:
Watermeln: 470 kg per m2
Specifieke veiligheidseisen zijn gebonden aan locatie, toegankelijkheid en projectomschrijving. Watermeln kan u hierbij begeleiden.
Is waterstof duurzaam?
De koolstofvoetafdruk van waterstof hangt af van de bron. Hoewel waterstof vrij is van schadelijke emissies op het punt van gebruik, kan er koolstof vrijkomen in de atmosfeer tijdens de productie ervan. Er zijn talloze manieren om waterstof te produceren, maar laten we ons in het kader van deze vraag concentreren op de drie belangrijkste soorten waterstof productietechnieken:
Groene waterstof wordt geproduceerd door elektrolyse van water (waarbij H2O wordt opgesplitst in H2 (waterstof) en 02 (zuurstof)), hiervoor wordt uitsluitend elektriciteit uit hernieuwbare bronnen gebruikt.
Blauwe waterstof wordt geproduceerd uit aardgas via een proces dat stoomreforming heet, waarbij de resterende CO2 wordt afgevangen via een vorm van CO2 afvang en -opslag (CCS), en kan worden beschouwd als "koolstofarm".
Grijze waterstof geproduceerd uit aardgas zonder afvang en opslag van koolstof (CSS), en kan worden beschouwd als "koolstofrijk".
De meeste bestaande gebruikers van waterstof (voornamelijk industriële bedrijven) gebruiken momenteel grijze waterstof, omdat dit de meest voorkomende vorm van waterstof is. Door de dalende kosten van hernieuwbare energie en hardware, en strengere regelgeving, neemt groene waterstof snel toe.
Wat voor soort / kleur waterstof gebruikt Watermeln?
Watermeln gebruikt alleen hoge kwaliteit (5.0) groen gecertificeerde waterstof gemaakt van elektrolyse direct aangesloten op een duurzame energiebron, of gecontracteerde PPA wind- en zonne-energie. De waterstof die Watermeln gebruikt heeft bij productie en gebruik dus geen uitstoot van schadelijke emissies zoals CO2, fijnstof en NOx.
Moet ik zelf de waterstof regelen?
Nee, dit is niet nodig. Watermeln heeft lange termijn afspraken met producenten, en zal de benodigde waterstof aanleveren en aansluiten.
Hoe werkt een brandstofcel?
Brandstofcellen werken net als batterijen, beide werken op basis van een chemische reactie, maar brandstofcellen lopen niet leeg en hoeven niet te worden opgeladen. Ze produceren elektriciteit en warmte zolang er brandstof wordt toegevoerd. Een brandstofcel bestaat uit twee elektroden - een negatieve elektrode (of anode) en een positieve elektrode (of kathode) - die rond een elektrolyt zijn geklemd. Een brandstof, zoals waterstof, wordt toegevoerd aan de anode en lucht wordt toegevoerd aan de kathode. In een waterstofbrandstofcel scheidt een katalysator aan de anode waterstofmoleculen in protonen en elektronen, die verschillende paden nemen naar de kathode. De elektronen gaan door een extern circuit, waardoor een elektriciteitsstroom ontstaat. De protonen migreren door de elektrolyt naar de kathode, waar ze zich verenigen met zuurstof en de elektronen om water en warmte te produceren [1].
Er zijn verschillende soorten brandstofcellen, elk met zijn eigen kenmerken. Watermeln gebruikt een PEM-brandstofcel.
Hoe verhoudt de elektrische efficiëntie van een Watermeln systeem zich tot conventionele dieselgeneratoren en hybride systemen?
Onderstaande grafiek toont het gemiddelde rendement van een Stage 5 dieselgenerator en een hybride systeem (Stage 5 dieselgenerator en Li-ion accu). Door een accu toe te passen op een dieselgenerator kunnen grote brandstofbesparingen worden gerealiseerd, waardoor de CO2-impact wordt verlaagd. Verbranding als elektriciteitsproductie methode zal echter nooit voldoen aan de hoge efficiëntie normen die behaalt worden met een chemische reactie zoals een brandstofcel, daarom levert Watermeln zijn systeem tot wel 4 keer hogere efficiëntie dan conventionele verbrandingsmotoren.
Bronnen:
Hoeveel CO2 kan worden bespaard door Watermeln te gebruiken?
In onderstaande tabel hebben we voor 4 varianten (Diesel, Hybride, Grijze Waterstof en Groene Waterstof) een vergelijking gemaakt van "Well to Power" (WtP). Well to Power (WtP) betekent dat we hebben gekeken naar de CO2-uitstoot in de hele waardeketen (componenten, productie, transport, en verbruik).
Watermeln gebruikt alleen groene waterstof, daarom realiseren we een CO2-reductie van gemiddeld 96% ten opzichte van een dieselgenerator (WtP).
Diesel | Hybrid | Grey hydrogen fuel cell | Green hydrogen fuel cell | |
CO2e to Produce and Transport (kg of fuel) | 0,95[1] | 0,95[1] | 12,5 [1] | 1,14 [1] |
CO2e at the point of use (kg) | 2,6[1] | 2,6[1] | 0[1] | 0[1] |
Total CO2e (kg) (WtP) | 3,55 | 3,55 | 12,5 | 1,14 |
Energy per kg of fuel (kWh LHV) | 11,8[2] | 11,8[2] | 33,3[2] | 33,3[2] |
Typical generator efficiency (low/high) | 10% – 30% | 25% – | 45% – 55% | 45% – 55% |
Useful energy produced (kWh) | 1,18 – 3,54 | 2,95 – | 15,0 – 18,31 | 15.0 – 18,31 |
CO2 emissions on useful energy ratio (kg/kWh) (L/H) | 3,01 – 1,00 | 1,20 – 0,86 | 0,83 – 0.68 | 0,07 – 0,06 |
CO2e reduction compared with diesel (L/H) | n/a | 42% | 53% (range: 32% – 72% **) | 96% (range: 94% – 98% **) |
Tabel 1: Well to power CO2 emissie vergelijking tussen 4 oplossingen
Bronnen:
1 https://www.co2emissiefactoren.nl/lijst-emissiefactoren/
2. https://www.engineeringtoolbox.com/fuels-higher-calorific-values-d_169.html
Is HVO-diesel een goed alternatief?
Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) kan als diesel vervanger fungeren. Er zijn verschillende mengsels HVO 20 (d.w.z. 20% HVO gemengd met fossiele diesel) en HVO 100 (d.w.z. 100% HVO diesel). Door de koolstof absorberende aard van planten kan HVO technisch gezien tot 85% CO2-reductie realiseren van Well to Power (van productie tot gebruik) [1].
Er is op dit moment veel discussie over de reductie claims omdat, afhankelijk van de grondstof en de toeleveringsketen, de productie van HVO direct of indirect kan leiden tot ontbossing (palmolie wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt als grondstof [2]), wat aanzienlijke gevolgen heeft voor het milieu, de ecologie en de CO2-uitstoot. Ook wordt HVO, in tegenstelling tot waterstof in een brandstofcel applicatie, nog steeds gebruikt in verbrandings toepassingen. Deze manier van elektriciteitsproductie is 4 keer minder efficiënt zijn en zorgt voor grote hoeveelheden CO2, NOx en fijnstof op het punt van gebruik (uitlaatemissies). Hierdoor komt een aanzienlijke hoeveelheid CO2 in de atmosfeer terecht, wat bijdraagt aan de lokale opwarming van de aarde, en verschillende gassen en deeltjes kunnen nog steeds grote gezondheidsproblemen veroorzaken voor mensen[3].
Daarom kunnen we concluderen dat HVO een kortetermijnoplossing is voor het minimaliseren van het gebruik van conventionele diesel, maar het geen duurzame vervanging of een gelijkwaardige oplossing is voor hernieuwbare energie.
Bronnen:
1 https://www.co2emissiefactoren.nl/lijst-emissiefactoren/
2 https://biofuels-news.com/news/palm-oil-dominated-biofuel-feedstock-in-2021-quota-year/
3 https://www.eea.europa.eu/publications/air-quality-in-europe-2022
Wat is het verschil tussen batterijen en brandstofcel waterstof generatoren?
Batterijen (meestal Li-ion accu's) en brandstofcel waterstof generatoren zijn niet hetzelfde. Beide gebruiken een chemische reactie om energie vrij te maken in de vorm van elektriciteit, maar accu's zijn bedoeld om elektriciteit op te slaan en snel te laden of te ontladen. Daarentegen zijn brandstofcel waterstof generatoren ontworpen om elektriciteit te produceren uit waterstofgas.
Bij een brandstofcelsysteem worden opslag en power gescheiden door het gebruik van een waterstoftank (vaak samengeperst tot 500 bar) en de brandstofcel om elektrische energie vrij te maken uit het waterstofgas.
Batterijtechnologie is een geweldige manier om elektriciteit te leveren voor kortstondige toepassingen die een hoog vermogen en een beperkte energiecapaciteit vereisen. Maar om een batterij bruikbaar te maken, moet deze worden opgeladen. Daarom wordt het vaak gecombineerd met een (kleine) netaansluiting.
Voor off-grid toepassingen waar een hoge energieopbrengst en -capaciteit vereist is, zal een batterij oplossing met voldoende capaciteit te omvangrijk en te duur blijken, en zou deze bovendien van de locatie moeten worden getransporteerd om (zelfs meerdere keren per dag) te worden opgeladen. De lange oplaadtijd tussen twee toepassingen betekent ook dat accu's niet praktisch zijn voor machines die intensief worden gebruikt. Dus terwijl accu's nuttig kunnen zijn voor het leveren van extra piekvermogen voor op het elektriciteitsnet aangesloten toepassingen of korte termijn projecten met een lage behoefte aan energiecapaciteit, is waterstof veel geschikter voor toepassingen waar traditioneel diesel wordt gebruikt - buiten het elektriciteitsnet, met een hoog vermogen en energieverbruik, voor toepassingen op lange tot middellange termijn.
Om het eenvoudiger te maken hebben we voor- en nadelen vergelijking gemaakt tussen beide technologieën.
Batterijen (Li-ion) | Waterstof brandstofcel generator | |
Voordeel |
|
|
Nadeel |
|
|
Tabel 2: vergelijking tussen batterijen en brandstofcel technologie
Zoals je ziet zijn beide technologieën complementair aan elkaar en spelen ze allebei een belangrijke rol in de transitie naar het gebruik en de opslag van duurzame energie. Daarom combineert Watermeln het beste van beide technologieën in zijn systeem. Door een batterij toe te voegen kunnen we direct vermogen leveren, een hoger rendement behalen en valt de elektriciteit niet weg als de waterstof omgewisseld wordt.
We can't find the internet
Attempting to reconnect
Something went wrong!
Hang in there while we get back on track